Rozhovor s Václavom Jirušom, majiteľom 4SR: "Chceme sa posúvať a byť lepší"

Rozhovor s Václavom Jirušom, majiteľom 4SR: "Chceme sa posúvať a byť lepší"

Ak sa v motocyklovom biznise chcete etablovať na svetovú úroveň, ale vo vrecku máte český pas, nie je to žiadna prechádzka ružovým sadom. Všeobecný despekt niektorých ľudí zo samozvaných motorkových veľmocí a veľmi tvrdé konkurenčné prostredie musíte aspoň raz toľko prevážiť cieľavedomosťou, chuťou učiť sa, tvrdou prácou, nekompromisnou kvalitou i funkciou vlastných produktov, a predovšetkým láskou k svojmu remeslu. Tá našťastie bývalému pretekárovi Vaškovi nechýba ani po takmer dvadsiatich rokoch od rozbehnutia manufaktúry na výrobu (zďaleka nielen) špičkových pretekárskych kombinéz.

Za rozhovor pre marcové vydanie 2025 magazínu Motocykl Ďakujeme šéfredaktorovi Petrovi Slezákovi a Davidovi Bodlákovi.
Predplatné magazínu Motocykel si môžete aj s darčekom od 4SR objednať tu  www.send.cz/motocykl
Celý magazín aj s rozhovorom si môžete zakúpiť na  www.motocykldoschranky.cz

Vašku, hoci ste teraz rešpektovanou a etablovanou značkou, samozrejme to tak nebolo hneď od začiatku. Kde sa vzal nápad založiť 4SR a vyrábať motorkové oblečenie?


Počas štúdia na vysokej škole som začal dovážať a predávať značku Padana, pretože som si myslel, že všetci prahnú hlavne po tom, mať veci na motorku hneď a predovšetkým lacno. Ale keďže som študoval strojné inžinierstvo, chcel som do toho biznisu vložiť niečo zo seba, niečo vyvíjať, vytvárať nové veci. Skrátka chcel som robiť niečo, do čoho „otlačím“ svoj prst a bude tam treba nejaký český nápad. Čo si myslím, že je super, lebo som presvedčený o tom, že ľudia v ČR sú šikovní, veľmi šikovní a vedia si poradiť aj so zdanlivo neriešiteľnými problémami. No a keďže som v tom čase už začínal celkom rýchlo jazdiť na motorke, respektíve snažil som sa… Tak tie pretekárske veci boli samozrejme to prvé, s čím máš tú najväčšiu skúsenosť, a tam ťa to ťahá a chceš sa tomu viac venovať.


Vypozoroval si počas tej doby, čo sa venuješ tomuto segmentu, nejaké vyložené špecifikum českého trhu?

Myslím si, že trh sa veľmi rýchlo mení a od takého toho nálepkovania štýlom, keď mám túto alebo tamtú značku, tak to musí byť najlepšie na svete, sa nákupné rozhodovanie presúva viac k tomu, že ľudia oveľa viac rozmýšľajú nad tým, aby to fungovalo, aby si to mohli vyskúšať, aby
k tomu bola nejaká pridaná hodnota… Či už vo forme služieb alebo napríklad individualizovaného dizajnu. Čomu sa maximálne snažíme vychádzať v ústrety a popri rekordnom množstve vyrobených kombinéz na mieru pripravujeme aj celkom sofistikovaný webový konfigurátor, aby si každý mohol vyskúšať v pohodlí domova, čo by sa mu mohlo páčiť.

Ako vôbec prebieha vývoj, testová ňa a hľadanie inšpirácie pre vaše produkty? Stavím sa, že málokto niekedy rozmýšľal nad tým, ako veľmi komplexné vlastne je „postaviť“ takúto pretekársku kombinézu …

A to je práve jeden z veľkých omylov, tá predstava, že všetko je to vlastne rovnaké, že všetci tie produkty šijú rovnako a vlastne je to úplne jedno, čo si vezmeš na seba. Tam sú práve ohromné rozdiely. A nejde ani toľko o to, ako sa ti v tom ide, ako sa v tom hýbeš, ale hlavne o to, keď v tom spadneš. A to treba aj ten príklad toho, keď sme vo vývoji našich vecí išli od úplného začiatku a riešili sme, prečo keď v niečom padneš, tak niektoré švy, hoci sú bezpečnostné (a všetci sa tým marketingovo veľmi oháňajú), tak ako to, že sa to vo finále rozpaľuje. Lenže laboratórne podmienky nemožno na reálne situácie aplikovať úplne bez výhrad. Takže sme dospeli k tomu, že musíme vyvinúť vlastný šev, ktorý sme si nechali patentovať a pri ktorom je zásadný technologický spôsob, akým sa šije. A presne v tom, myslím si, sme vytlačili ten náš český prstíček. A to je vlastne aj ten dôvod, prečo máme jeden model kombinézy, na ktorom pracujeme už od čias Mateja Smrža, ktorý bol prvým profíkom, kto si našu kombinézu v roku 2008 obliekol. Takže vlastne už 17 rokov updatujeme a cizelujeme jeden strih - a stále je čo zlepšovať!



Ideš mi s tým českým prstíčkom trochu do rany. Ako je to vôbec s kópiami a falzifikátmi najmä z Ázie? Bojujete s tým?

To tak, bohužiaľ, jednoducho je. Ide to teda rozdeliť na takéto dve oblasti – jednu tú technologickú a druhú brandovú. Tá technická sa ani toľko nekopíruje, lebo je to náročné a musíš niečo vedieť, oveľa ľahšie je zobrať niektorú značku, vzhľad a kopírovať to. A s tým sa pereme veľa. To má na starosti moja sestra a nie je výnimkou, že sa nám mesačne podarí zablokovať na dvadsať eBay účtov, ktoré sa snažia predávať falzifikáty našich vecí. Buď je to India, Pakistan, niekedy aj Čína… Naše logo sa páči veľa a musím povedať, že niekedy sa „chlapci“ celkom snažia a urobia aj peknú kópiu. Keby však ten čas venovali tomu vytvoriť niečo vlastné, urobili by líp. Zase na druhej strane je to aj taký signál toho, že asi niečo robíš dobre, keď ťa chcú kopírovať. Ale stojí nás to veľké množstvo času, ktorú by sme mohli venovať užitočnejším veciam.

Malinko si to s tým Pakistanom nahryzol. Vaše produkty sú 100% vyvíjané v ČR, ale výrobu zadávate práve tam. Čo kvalita?

Nijako sa tým netajíme, že výroba napríklad v prípade kombinéz tej vrchnej „šupky“ prebieha v kooperácii práve tam. Tamojší dodávateľský reťazec máme za tie roky veľmi dobre podchytený, finálna kompletizácia potom prebieha už u nás. Snažíme sa, aby čo najviac z pridanej hodnoty tých výrobkov zostávalo práve tu v Česku, ale na druhej strane musíme zostať konkurencieschopní, najmä s ohľadom na finančnú stránku veci


Čím sa dostávame k tomu, čo vás, nielen podľa mňa, robí vysoko konkurencieschopnými na svetových trhoch – a tým je „vizibilita“ v národných a medzinárodných motocyklových šampionátoch. Čo to obnáša, získať pilota svetového formátu, aby jazdil vo vašej kombinéze? Ako vlastne funguje sponzoring jazdcov v reáli?

Vrátim sa ku tvojej otázke, ako u nás prebieha vývoj a kde berieme nové nápady – presne tu, u tých najrýchlejších profíkov. Aby si sa dostal ku kvalitným tímom vo WorldSBK, musíš si to pekne odmakať „odspodu“ a začať vo viacerých národných šampionátoch. My sme za posledných päť rokov vyhrali americké majstrovstvá AMA, Baggery MotoAmerica, španielsky majster superbiky, stocky, športy, britské BSB, IDM tiež... Dalo by sa povedať takmer všetky tieto kvalitné národné série. Chýba nám zatiaľ akurát taliansky CIV. A vďaka týmto postupným úspechom si nás začalo všímať oveľa viac rýchlych jazdcov – jednoducho si to medzi sebou povedia. A samozrejme spolu riešia aj to, ako tie veci fungujú, keď v nich upadnú a podobne. A možno to poviem trochu neskromne, ale reputáciu kvalitného výrobku už vo WorldSBK máme. Hlavne sa našim jazdcom snažíme počúvať a to je práve ten nedoceniteľný vývoj. Snažíme sa na ich požiadavky, ak nám dávajú z technického hľadiska zmysel, reagovať čo najrýchlejšie. A hlavne tieto poznatky zároveň uplatňovať aj do našej konfekčnej výroby. Keď si u nás teraz niekto objedná zákazkovú kombinézu, tak už v nej bude mať updáta na základe pretekárskej sezóny 2024. Zaujímavý trend treba to, že kombinézy (aj s ohľadom na povinné airbagy) sa nenosia tak tesné ako predtým.




Len pre predstavu, o koľkých kombinézach na sezónu majstrovstiev sveta sa v prípade jedného pilota bavíme?


No to záleží… Keď máme kliku, tak je to fajn a zvládne sa to treba s tromi kusmi na sezónu… Ale to sa stáva málokedy. Keď tú kľučku nemáme, môže to byť pokojne aj osemnásť kusov za rok mínus. Každý z pilotov má od nás navyše k dispozícii popri pretekárskych kombinézach z kloktania kože tiež tréningovú sadu tých z hovädziny.


Opravujete napríklad kombinézy po páde?

Nie! Vôbec. Neopravujeme, pretože pri výrobe je daný technologický postup a ten žiadna, hoci sebalepšia oprava nedokáže nahradiť a zaručiť tak rovnakú funkciu a bezpečnosť toho daného dielu kombinézy.
Opravili by sme to tak, že by to normu splnilo, ale ja jednoducho viem, že už to nikdy nebude také dobré, ako to máme teraz. A koniec koncov by to ani nikto z profesionálnych pretekárov neakceptoval, ísť v poopravovanej kombinéze. A rovnaký štandard ponúkame aj bežným zákazníkom, konfekcia je šitá rovnakými technologickými postupmi ako kombinézy pre profíkov, čo rozhodne (to zdôrazňujem) nie je pravidlom. Napokon mi to došlo vo chvíli, keď som sa začal častejšie pohybovať v pretekoch majstrovstiev sveta – tam je to viditeľné veľmi zreteľne. 


Keď už sme pri padoku MS, mal by si nejakú perličku zo zákulisia, prípadne nejaký požiadavkový „špek“, ktorý po tebe pretekári chcú?

Máme tam jedného adepta, ktorý má veľa rád ružovú farbu, ale asi chce byť jednoducho len výrazný. Mali sme ale jednu perličku v BSB, tí chlapci tam sú trošku iní (230-koňové superbiky bez elektroniky na okruhoch zvedaví peši parkom, pozn. red.) a ochotní zájsť veľmi ďaleko s ohľadom na to, aby im kombinéza maximálne sedela a vôbec ich neobmedzovala – takže si sú schopní vyhádzať úplne všetky chrániče a ísť takto „naostro“ a nemať s tým najmenší problém.


Aké vidíš v rámci vývoja motooblečenia trendy? A zámerne vynechajme airbagy…

Vývoj sa veľa zameriava materiálovo, veľmi sa riešili materiály, ktoré by boli schopné prekonať pokožku. Videl som pár jazdcov, ktorí takéto kombinézy skúšali, ale o tom, ako vyzerali, keď v tom spadli, sa mi snáď ani nechce hovoriť. Takže rozhodne nie som priaznivec, ale obrovskú úlohu v tomto ohľade zohráva marketing. Celkovo v tom našom odbore to tak jednoducho je. My sa toho snažíme vyvarovať a venovať sa overeným veciam. A overené sú v tej chvíli, keď v nich tí najlepší chlapci niekoľko rokov budú jazdiť a budú fungovať. Ďalším trendom treba odľahčovanie chráničov a ich väčšiu predyšnosť, ale chtě nechty vždy narazíš na reálnu fyziku vs. nejakú predpísanú normu, ktorá ale nie je všespásna.


Začínali sme tým, tak tým poďme naše rozprávanie tiež zakončiť. Hovoril si, že tvoje profesionálne uplatnenie vzišlo zo záľuby v pretekaní na motorkách – zvezieš sa ešte vôbec niekedy, alebo na to nie je čas?


Zveziem, ale len na normálnu cestu, na okruhu nie. Ale rád by som! Záleží, ako bude čas. Občas sa jazdím zviezť na okruhu s autami, ale na motorkách v poslednom čase nie. Čo je samozrejme zlé, pretože by som mal stále vedieť, ako sa na lopate sedí. Ale na ceste jazdím, to ma baví, to je fajn, si občas takto vyčistiť hlavu. A koniec koncov, keď prídeš do práce na motorke, hnedka máš lepší deň! Neskutočne ma ale baví jazdiť na WorldSBK alebo na rôzne iné šampionáty a sledovať našich jazdcov a fandiť im. A zároveň sa im snažiť poskytnúť to najlepšie, čo vieme, aby sa im dobre jazdilo a boli v bezpečí. Od nich potom máme feedback. A to je ten dôvod, prečo tam tých jazdcov vlastne máme a prečo s nimi pracujeme – chceme sa posúvať a chceme byť lepší. Môj osobný sen, ktorý by som raz chcel dosiahnuť, je mať možnosť na vnútornú stranu našich kombinéz napísať „World Champion“. Už sme boli veľmi blízko, ale nakoniec to tesne ušlo…

Rozhovor s Václavom Jirušom, majiteľom 4SR: "Chceme sa posúvať a byť lepší"
Rozhovor s Václavom Jirušom, majiteľom 4SR: "Chceme sa posúvať a byť lepší"
Rozhovor s Václavom Jirušom, majiteľom 4SR: "Chceme sa posúvať a byť lepší"
Rozhovor s Václavom Jirušom, majiteľom 4SR: "Chceme sa posúvať a byť lepší"
Rozhovor s Václavom Jirušom, majiteľom 4SR: "Chceme sa posúvať a byť lepší"
Rozhovor s Václavom Jirušom, majiteľom 4SR: "Chceme sa posúvať a byť lepší"